Kerst, kapper en olifanten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Hester Apeldoorn - WaarBenJij.nu Kerst, kapper en olifanten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Hester Apeldoorn - WaarBenJij.nu

Kerst, kapper en olifanten

Door: Hester Apeldoorn

Blijf op de hoogte en volg Hester

08 December 2011 | Ghana, Bolgatanga

Een paar dagen geleden heb ik al aan de eerste klas mijn laatste les gegeven. Aan het eind bedankte ik hen voor hun aanwezigheid, vertelde ik dat ik het leuk had gevonden om hen les te geven en wenste ik hen succes met hun examens volgende week. En toen werd het stil in de klas. Ze keken me verwachtingsvol aan, alsof ik nog iets zou moeten zeggen. Dus in een opwelling zei ik, in het hete klaslokaal waar het zonnetje naar binnen scheen: “and of course...Merry Christmas to you all!” Waarop de hele klas mij ook enthousiast de beste wensen toejuigde. Op het moment dat ik de kerstwensen uitsprak moest ik vreselijk lachen, het voelde helemaal niet alsof ik ze een prettige kerst wenste in dit warme zonnige land. Ik had net zo goed kunnen zeggen: “and of course...World Peace!”

Na de les heb ik mezelf getrakteerd op een bezoekje aan de kapper. In Bolga zag ik regelmatig dames rijden op hun motorbikes met grote krullers nog in het haar. Dat betekent dat ze naar de kapper zijn geweest. Hier zegt de kapper niet:”Zal ik het eens even lekker föhnen?” nee, ze zeggen: Zal ik er eens lekker een paar krullers in zetten?” Een paar weken geleden kwam ik Rita tegen bij een kappertje bij ons om de hoek. Dat leek mij de uitgelezen plek om de kapper eens uit te proberen. Mocht ik nou de straat op worden gestuurd met van die rollers op mijn hoofd, was ik in elk geval lekker snel thuis. Ik werd ontvangen door een lief kapstertje. Ze werken er met zijn zessen, maar volgens mij konden ze in het hutje maar 2 klanten bergen. De rest wordt buiten op plastic stoeltjes bediend. Ik moest ook eerst buiten op een plastic stoel onderuitgezakt met mijn haar in een ijzeren haarspoelbak. Met kleine emmertjes lekker koud water, wastte ze mijn haren. Ik hoorde hoe het water terecht kwam in de grote emmer die ze onder de opening van de spoelbak had gezet. Vervolgens gingen we het hutje binnen. Ze vroeg of ik voor 0.50 cedicent (dat is minder dan 25 eurocent) iets van het knalroze flesje wilde dat ze omhoog hield. Ach welja, dacht ik, als ik het doe moet ik het ook goed doen. Op elke streng goot ze een spulletje, knipte met een schaartje de puntjes en draaide het vervolgens in grote gele rollers. Superleuk natuurlijk. Voor hun was het ook leuk toen ik vroeg of ze foto's wilden maken. Aan de muren hingen stukken nephaar en heel veel platen met voorbeeld kapsels. Het kapstertje vertelde mij dat bijna geen enkele Ghanese vrouw haar eigen haar heeft als het lang is. Alles is dus ingevlochten haar of een pruik. Zo'n vermoeden had ik eigenlijk al. Tot mijn opluchting werd ik onder een ouderwetse droogkap gezet en hoefde ik niet met mijn krullers over straat. Vervolgens haalde ze de krullers eruit en kamde meteen de eerste krullen eruit. Gauw vroeg ik of ze de krullen in tact wilde houden, maar het was eigenlijk al te laat. Door alle vettige goedjes die ze in mijn haar had gesmeerd waren de krullen er zo uit. Ze maakte een staart zodat de onderste krullen nog een beetje zichtbaar waren. Ik hoefde uiteindelijk maar 2,5 cedi af te rekenen. Ik ben dus voor 1 euro 25 naar de kapper geweest, haha. Het resultaat was niet zo bijzonder; voor mijn gevoel liep ik met een grote kauwgombal op mijn hoofd de deur uit. Iedereen riep natuurlijk dat ze het prachtig vonden, maar nu, twee dagen en twee wasbeurten later loop ik nog steeds met mijn kauwgomballen haar en lijkt het alsof ik net onder de douche vandaan kom. Zo ontzettend vet is het. Maar goed, het kappersbezoekje zelf was ook heel vet, dus dat is het wel waard.

Afgelopen weekend ben ik met Daan en Danny naar Mole geweest. Dat is een groot natuurpark ergens in het westen. Het was een superweekend. We gingen erheen om olifanten te spotten en we hadden gehoord dat het bijbehorende motel een zwembad had. Toen we aankwamen zagen we bijna meteen in de prachtige valei waar het zwembad op uitkeek een aantal olifanten naar een poeltje lopen. Op dat moment was ik extra blij met mijn mooie fotocamera, want ik had meteen goede foto's van de enorme beesten te pakken. Daarna hebben we heerlijk gezwommen en gekaart. Ondertussen boende ik mijn voeten schoon. Hier in Ghana heb ik bijna geen moment schone voeten door die stoffige wegen. Zelfs met gewoon douchen krijg ik ze niet meer schoon.
De volgende dag hadden we een megadruk programma: 's ochtends om half 7 stonden we klaar voor de ochtendwandeling. Heel veel mooie antilopen en apen gezien, helaas geen olifanten te bekennen. Het was wel een prachtige wandeling en het rook er ook heel lekker. Na de wandeling natuurlijk weer geplonst en gekaart. 's middags deden we de jeepsafari. Bovenop het dak reden we weer door het park op zoek naar de olifant. Net toen de ranger terug wilde gaan, stopte hij plotseling en beval hij ons van de auto te komen. En ja hoor! Een levensechte, megagrote olifant in de bossen! Opgewonden renden we achter de ranger met zijn grote geweer aan. De olifant leek heel langzaam te lopen, maar omdat hij zo groot is, ging hij ontzettend snel. In euforische stemminge bereikten we het motel weer. Snel aten we wat, douchten we om vervolgens weer met de jeep naar een 'treehouse' te worden gebracht. Daar zouden we slapen (met nog 8 andere toeristen) en de volgende ochtend heel vroeg weer opgehaald worden om de bus terug naar Tamale/Bolga te pakken. Het had wel wat; om in de buitenlucht (was zowaar ijskoud) onder een muskietennetje met zijn drietjes op een rijtje te slapen. Ik hoopte op spannende geluiden, maar dat viel eigenlijk wel mee. Net toen ik dacht, he knakkende takken, een beest! Bleek het de ranger te zijn die een kampvuurtje onder de boom aan het maken was. Ik heb voor mijn gevoel die nacht geen oog dichtgedaan. En kwam dan ook uitgeput, maar voldaan weer terug bij mijn gezinnetje hier in Bolga.

Nog maar een weekje lesgeven en dan ga ik met Daan en Danny de rest van Ghana bekijken...getver ook in langzaam Ghana gaat de tijd snel!

Iedereen heel veel groetjes terug en bedankt weer voor jullie reacties :-)

  • 08 December 2011 - 17:36

    Marieke:

    Hes! Wat een geweldig VET verhaal;-) Ik lig het lekker te lezen op mijn strandbedje op warm & zonnig Curacao, dubbel genieten! Goed te horen dat je 't zo naar je zin hebt! Geniet van alles en ik kan niet wachten op de vette foto's... ;-) dikke kus

  • 08 December 2011 - 18:05

    Jolien:

    Wat een ontzettend leuk verhaal om te lezen! Geniet van de laatste weekjes!

  • 08 December 2011 - 18:53

    Tante Nel:

    Lieve Hes, dat kappersbezoek.......prachtig verhaal. Ik vind je wel heel dapper reageren op je vette haren. Al twee dagen met een kauwgumhoofd! Niet tegeloven. Ik zou me diep ongelukkig voelen, maar misschien niet als ik in jouw situatie was, het is natuurlijk niet anders. Zo'n olifantenontmoeting lijkt me ook een geweldige ervaring. Zwemmen en kaarten ook heel aangenaam. Eigenlijk heb ik je nog niets vervelends horen vertellen. Geweldig, dat je zo geniet van alles wat op je pad komt. Of het nu heksenpapjes, kouwgumbalhoofd, les geven, aanpassen in je gezin zijn, je neemt alles met een lach. Echt knap van je. En ook heel fijn dat je ervan kunt genieten. Grappig, zoals je schrijft dat in langzaam Ghana de tijd ook snel gaat. Hier is het niet anders. Ik zei van de week nog aan Gerard dat ik het gevoel heb dat ik mijn hele leven op het randje van mijn zit om naar bed te gaan en er weer uit te stappen. Zo, dit is het weer voor vandaag. Massa's liefs en een knuffel van tante Nel

  • 08 December 2011 - 19:43

    Cecile Marsman:

    Hay Hessie,

    Wat fijn weer om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt. Hier is alles prima, er is er 1 die je zo ontzettend mist dat ze er af en toe slecht van uit ziet, dus ze zal blij zijn als ze je weer ziet en plannen met je kan maken voor Carnaval.
    Nog even genieten meis, want dit nemen ze je nooit meer af en het is weer een prachtige ervaring voor in je rugzak.
    Dikke knuffel, Cecile

  • 08 December 2011 - 20:15

    Marjan Hulst:

    Hoi Hester, Het is leuk om via je verhalen een beetje mee te kunnen reizen in Ghana.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en je zo laat verwennen door de kapper.
    Geniet van je rondreis in Ghana, ik lees dat je gezellig samen met de Daan en Danny gaat.( doe ze de groeten)

    Groet, Marjan

  • 08 December 2011 - 20:18

    De Meesterproevers. :

    Hester wat kun jij beeldend schrijven. Ik geniet van de verslagen. Het is maar goed dat je een dagboek bijhoudt, anders kun je het niet meer zo navertellen. Een fantastische ervaring bij de kapper. Wat zul je gelachen hebben.
    Maak er nog mooie weken van Hester en geniet vooral wat je nog gaat ondernemen.

  • 08 December 2011 - 20:58

    Hans R. :

    Misschien is er ook wel een pedicure. Na jouw verhaal over de kapper zie ik dat helemaal zitten. Leuke verslagen schrijf je Hester. Ik oefen ondertussen met allerlei ingrediënten in de keuken om wat gezonder door het leven te stappen. Wellicht lekkerder dan wat je daar te eten krijgt. Bij terugkomst bied ik je een maaltje aan in ruil voor een knuffel en een leuk verhaal. We denken aan je. Hans en Marga

  • 08 December 2011 - 23:30

    Char En Felix :

    He hes,

    Geniet van je laatste weken....super leuke verhalen en neem voor mij even dat spulletje mee ;)

    Char & Felix

  • 09 December 2011 - 06:56

    Kristie:

    Lieve Hessie, wat een avonturen toch weer! Echt super hoor wat je allemaal meemaakt. Had je wel eens willen zien bij die kapper,haha. Heel veel plezier straks met het ontdekken van de rest van Ghana! Have fun! Dikke kus, Kris

  • 09 December 2011 - 18:38

    P&M:

    Wat een prachtig verhaal weer. Never a dull moment. Geniet lekker van je vrije daagjes. Wij kijken er weer naar uit, dat je terugkomt.

  • 10 December 2011 - 17:39

    Josée:

    Lieve Hessie,

    Eindelijk een berichtje van mij. Het voelt een beetje vreemd, zo in 't "openbaar". Maar ik geniet van al je verhalen. Heerlijk om te lezen en ook om te weten dat je het zo fijn en leuk hebt. Ook ik verheug me op je foto's en verdere verhalen. Heb nog een geweldige tijd in Ghana.

    Heel veel liefs en dikke kussen,
    Josée

  • 20 December 2011 - 09:53

    Lidy En Wim:

    Hallo lieve Hester,

    Wat een leuke tijd moet jij hebben; zoveel bijzondere ervaringen van een wereld die voor ons zeer on-alledaags is en voor jou toch van alle dag. Ook de manier waarop je contacten met de mensen hebt en in hun samenleving bestaat.
    Nog iets: wat kan jij goed en leuk schrijven, we beleven echt jouw ervaringen. Komt waarschijnlijk mede door je nederlandse bezigheid?
    Wensen je nog veel plezier in de laatste dagen en een goede reis terug naar huis. Fijne (vreemde) Kerstdagen.
    Liefs Lidy en Wim

  • 22 December 2011 - 14:50

    Trudy Van Donselaar:

    Lieve Hes,

    Wat een enig "vet" verhaal over je kappersavonturen. Ik hoop dat je een foto hebt van dat staartje en die paar krullen. Ik lees niets over verdrietige kindjes, die het heel naar vinden dat je weggaat, want dat zal zowel voor jou als voor hen toch best moeilijk worden. Ik vind het fijn dat ik je binnenkort weer zal zien en waarschijnlijk veel meer met je te maken zal krijgen ;-). Ja en over je schrijfkunst, je schrijft heel leuk en sappig, misschien kun je de verhalen bundelen en er een klein boekje van laten maken.
    Fijne feestdagen in Ghana en kom goed thuis! Kus, Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

16 oktober 2011 vertrek ik naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. In Bolgatanga ga ik seksuele voorlichting geven aan jongeren.

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 13250

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2011 - 30 December 2011

Ghana 2011

Landen bezocht: