De eerste lessen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Hester Apeldoorn - WaarBenJij.nu De eerste lessen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Hester Apeldoorn - WaarBenJij.nu

De eerste lessen

Door: Hesterapeldoorn

Blijf op de hoogte en volg Hester

04 November 2011 | Ghana, Bolgatanga

De afgelopen twee weken heb ik al een aantal lessen gegeven. En ik vind het zowaar hartstikke leuk. Van dinsdag tot en met vrijdag bezoek ik vier scholen. ELke dag eentje. Vorige week was het onderwerp het menselijk lichaam en dan met name de gaslachtsorganen. In sommige klassen vinden ze het hilarisch en in anderen krijg ik juist weer de meest ingewikkelde vragen. Gelukkig vinden ze het allemaal wel interessant en luisteren ze ook echt naar me. Wat ik natuurlijk weer heel grappig vind. Ik probeer wel een beetje discussie in de klas te krijgen, maar dat lukt nog niet erg. Moet ik nog even op oefenen. Ze stellen soms wel heel vreemde vragen. Gisteren tijdens de les over menstruatie bijvoorbeeld vroeg een meisje hoe het kwam dat een ander meisje tijdens haar menstruatie bloed aan haar handen had. Ik had al eens ergens gehoord dat ze hier denken dat dat gebeurt, maar ik geloofde toen niet dat ze het ook echt meenden. 'Ik probeerde het met: dan zal ze haar handen wel niet goed hebben gewassen.' Maar daar wilde ze absoluut niets van weten en kwam zelfs met de volgende vraag: Waar kan de menstruatie nog meer uit het lichaam komen? Verbaasd herhaalde ik mijn hele relaas over het vrouwelijke voortplantingsorgaan, de menstruatie cyclus en liet duidelijk zien dat de vagina toch echt de enige uitgang is. Ze bleef me ongelovig aanstaren. Nadat ik een paar keer heb herhaald dat het echt niet mogelijk was, heb ik het maar zo gelaten. Het is dus erg lastig om dit soort fabeltjes de wereld uit te helpen.
Het gaat hier trouwens wel allemaal op zijn Ghanees en dat is met name heel, heel rustig (langzaam). Van de week had ik twee keer dat de les niet doorging of dat ik maar de helft van de tijd had. Dan blijkt er na en half uur wachten ineens een test te zijn of een of andere sportdag, dat ze zijn vergeten te melden. En dan zeggen ze rusig: 'Oh, kom vanmiddag maar ergens terug.' En als ik dan kom, maakt de leraar direct plaats voor me en stopt zijn eigen les. Heel apart.
Vanmiddag moet ik lesgeven op een junior high school (12jr t/m 16jr). Vorige week kwam ik daar voor het eerst, waardoor zo'n beetje de hele school uitliep en ik ineens in mijn eentje voor een klas met ongeveer 70 leerlingen stond. Dat was een beetje druk, haha. Nu heb ik wel aangegeven dat ik deze week alleen de leerlingen wil zien die zich echt hebben opgegeven voor de lessen, maar voor de zekerheid neem ik toch een andere vrijwilliger mee.
Naast het geven van de lessen, maak ik ook de nieuwsbrief voor de leden van de Youth Harvest Foundation. Het is een soort schoolkrant voor en door leerlingen van de verschillende scholen over sexual reproductive health onderwerpen. Ook dit gaat natuurlijk redelijk langzaam, maar het is wel heel leuk om te doen.
Het is tijd om naar de les te gaan. Ben benieuwd hoeveel leerlingen zich vandaag aanmelden!

  • 04 November 2011 - 12:19

    Annemieke:

    Ha juf!
    Wat klinkt het leuk om te doen zeg! Zeker ook die schoolkrant, echt jouw ding!
    Ik kan je dus ook boeken voor groep 8 hier? ;-)
    Liefs, Annemieke

  • 04 November 2011 - 13:55

    Sophie:

    Hi Hessie!
    Zo te horen heb je het goed naar je zin!! Keep on going en GENIET!!!

    xx Sophie

  • 04 November 2011 - 16:17

    Nel Lemmink:

    Lieve Hes,

    Leuk om te lezen hoe jij je redt in het lesgeven. Volgens mij ben je veel te bescheiden en gaat het je heel goed af.
    Geniet er maar van en schrijf vooral veel verhalen. Erg leuk om te lezen voor het 'thuisfront'. Voor jezelf heb je meteen een fijn dagboek voor later. Als je oud bent, kun je nog eens na genieten.
    Je schrijft heel leuk, aangenaam om te lezen.
    Ik kom net thuis van een week les geven aan groep 4. Wat kunnen 6 à 7 jarigen al etterbakkies zijn. Luisteren, ho maar. Maar ik krijg ze wel aan het werk en ook aan het lachen, wamt dat moet zo af en toe, anders wordt het teveel gemopper, niet leuk voor hen en ook niet voor mij. Ik sta zeker tot Kerstmis voor deze klas, zou mooi zijn als je hier wat verhalen kunt vertellen, maar dat gaat net niet met jouw reisschema, helaas.
    Hessie, geniet van alles wat je tegen komt en natuurlijk van het mooie weer en de bijzondere mensen en situaties die je ontmoet en tegen komt.
    Tot de volgende keer maar weer,
    Liefs,
    tante Nel

  • 04 November 2011 - 16:38

    Cecile Marsman:

    Hallo lieve Hes,

    Leuk weer om over je te lezen. Toch maar het onderwijs in ? Zou wel leuk zijn voor onze Miek. Wij zitten nu in la douce France een beetje te lanterfanten tot 12 november, dus heerlijk even er tussenuit.
    Meis, pas goed op jezelf en we mailen weer gauw enne....... blijven schrijven hoor !

    Liefs Cecile

  • 05 November 2011 - 16:04

    Hellepel:

    Blody hell; ben blij dat ik er van af ben, dat wel. Volgens mij komt het ook wel eens je neus uit. Hoe zeg je dat in 't Engels? Is toch ietsie anders dan een bloedneus.
    Dag Hessebes!
    Kus, Hel

  • 08 November 2011 - 08:45

    Selena:

    hahahahaaaaaa ik zie je al helemaal staan!
    Wat een held ben je toch.

    Knuffel

  • 08 November 2011 - 12:06

    Nienke:

    Lieve Hes,

    Leuk dat je zo af en toe de tijd neemt om iets te schrijven! En zoals "tante Nel" (haha!!) ook zegt: je schrijft heel leuk! Zie je al helemaal voor de klas staan. Fantastisch!!

    Hier alles prima. Zeker geen 37 graden :-( maar we mogen (vooralsnog)niet klagen voor de tijd van het jaar!!

    Bij Grey's heb je eigenlijk nog maar weinig gemist tot nu toe. Het gaat beter tussen Derek en Mer, maar Zola hebben ze nog niet terug. Christina en Hunt zijn flink en vaak aan het sexen, maar praten...ho maar. Dat gaat nog wel een keer fout. Miranda is nog steeds Miranda, the Chief doet lekker z'n ding zonder nog the Chief te zijn en verder doet iedereen een beetje z'n eigen ding, niets om expliciet te vermelden. Mocht dat veranderen, dan hoor je het uiteraard!

    Lieve Hes, geniet volop daar!!! Till next time, dikke xx
    Nien

  • 15 November 2011 - 21:57

    Els:

    Wel moeilijk hoor die vragen!
    En een club van 70 is wel erg veel.
    Knap van je hoor!

    liefs Els

  • 17 Januari 2014 - 20:05

    Bianca:

    Ik ben op zoek naar Nel Lemmink en zie hier haar naam staan. Is er iemand die mij met haar in contact kan brengen?

  • 05 Oktober 2014 - 00:13

    Jacqueline :

    Dag
    Ik ben ook op zoek naar mevr nel lemmink-rotteveel. Kan iemand mij verder helpen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

16 oktober 2011 vertrek ik naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. In Bolgatanga ga ik seksuele voorlichting geven aan jongeren.

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 13247

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2011 - 30 December 2011

Ghana 2011

Landen bezocht: